Preferensi Dan Tingkat Kepuasan Konsumen Terhadap Pembelian Buah Durian Segar Pada Rumah Durian
DOI:
https://doi.org/10.25047/agropross.2025.854Kata Kunci:
CSI, Conjoint, Durian, Preference, SatisfactionAbstrak
The increasingly advanced era makes consumers have a more flexible attitude in determining the criteria for purchasing durian. This research aims to identify how consumer preferences and their level of satisfaction with the attributes of durian fruit at Rumah Durian Jember. This research uses descriptive and analytical research which was carried out for 4 months, starting from January 2025 - April 2025. Sampling used a non-probability sampling technique, namely accidental sampling. Respondents in this research were consumers who purchased and consumed premium durian fruit at Rumah Durian Jember, with a total of 70 samples. The data analysis used was conjoint analysis and Customer Satisfaction Index (CSI). Based on the research results, consumer preferences for purchasing fresh durian fruit at Rumah Durian Jember are durian fruit with attributes of brownish-green skin color, yellowish-orange flesh color, creamy soft texture, weighing > 1 kg, having a bittersweet taste, a pungent aroma, and a price ranging from. IDR 100,000.00 - IDR 250,000.00. The attributes most considered by consumers based on importance values are respectively taste, price, fruit skin color, aroma, weight, texture, and fruit flesh color. Consumer satisfaction with purchasing fresh durian fruit at Rumah Durian Jember is in the very satisfied category with a Customer Satisfaction Index (CSI) value of 83.16%.
Unduhan
Referensi
Kartikasari, R. D., Handayani, M. T., & Fatin, N. H. (2020). Tingkat Kepuasan Konsumen Terhadap Atribut Buah Pepaya Di Pasar Tradisional Kota Surakarta. Jurnal Ilmiah Agrineca, 20(2), 104–111. https://doi.org/10.36728/afp.v20i2.1080
Kurniawan, M. A., Ambar Indrianingtia Sukma, S., Purbowo, & Khasan, U. (2024). Pemetaan Image Konsumen Terhadap Buah Durian Bajul Di Kecamatan Sawahan Kabupaten Nganjuk. SIGMAGRI, 4(2), 100–115.
Kurniawan, R. A., Zuhriyah, A., & Fauziah, E. (2023). Analisis Preferensi Konsumen Ubi Madu di Kecamatan Trawas Kabupaten Mojokerto. Jurnal Ilmiah Sosio Agribis (JISA), 24(2), 70–79.
Melina, R., Fernandez, E., & Nursan, M. (2024). Analisis Kepuasan Konsumen Terhadap Golden Melon Dengan Sistem Hidroponik di Kawasan Agrowisata Golden Melon Kabupaten Lombok Barat. Agrimansion, 25(1), 50–62.
Mulyasari, V. K., Prasetyo, E., & Sumarjono, D. (2020). Analisis Preferensi Konsumen terhadap Pembelian Durian Lokal di Kota Semarang. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 4(1), 87–96. https://doi.org/10.21776/ub.jepa.2020.004.01.9
Paridewi, A. A. I. K., Budastra, I. K., & Yakin, A. (2019). Analisis Perilaku Konsumen Dalam Pembelian Buah Durian Di Kota Mataram. Jurnal Agrimansion, 20(2), 83–95.
Rikin, J. C., Fathorrahman, & Pradiani, T. (2025). Pengaruh Harga, Kualitas Produk dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian di Unyil Durian Pekanbaru. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 341–358.
Riszinin, Y. M., & Nugroho, T. R. D. A. (2022). Preferensi Konsumen terhadap Pembelian Keripik Singkong di UD. Sumber Mutiara Kecamatan Sampang Kabupaten Sampang. Agriscience, 3(1), 58–71. https://doi.org/10.21107/agriscience.v3i1.15209
Santoso, P. J., Novaril, A., S. M. J., Wahyudi, T., & Hasayim, A. (2008). Ideotipe Durian Nasional Berdasarkan Preferensi Konsumen. Jurnal Hortikultura, 18(4), 395–401.
Sastrawan, N. I., Budastra, I. K., & Efendy, E. (2023). Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Atribut Buah Pisang Di Kota Mataram. Jurnal Agrimansion, 24(2), 467–476. https://doi.org/10.29303/agrimansion.v24i2.1460
Sayyidah, B. E., Soetriono, & Sugeng, R. (2017). Karakteristik dan Preferensi Konsumen Durian Lokal di Kabupaten Jember. Agribest, 01(02), 125–135.
Thahira, Z. N., Prastiwi, W. D., & Mukson. (2024). Analisis Tingkat Kepuasan Konsumen Melon di Hortimart Agro Center Kabupaten Semarang. Mimbar Agribisnis : Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 10(1), 594–605.
Widiyanto, N. A., Adhi, A. K., & Daryanto, H. K. (2016). Atribut-Atribut Yang Mempengaruhi Sikap Dam Preferensi Konsumen Dalam Membeli Buah Apel Di Kota Surabaya Dan Kota Malang Provinsi Jawa Timur. Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 9(2), 136–146.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2025 Tahtya Beby Nandita Putri, Titin Agustina, Rena Yunita Rahman, Rizky Yanuarti, Ahmad Rizky Ardiansyah

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta (Copyright) artikel yang dipublikasikan di Agropross : National Conference Proceedings of Agriculture dipegang oleh penulis (Copyright by Authors) di bawah Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY). Sehingga penulis tidak memerlukan perjanjian pengalihan hak cipta yang harus diserahkan kepada redaksi.